Allotjament a Fes

Exactament igual que en el cas de Marrakech, a Fes hi ha dues possibilitats clares: allotjar-se a la medina (ciutat antiga emmurallada) o als barris nous (Ville Nouvelle). Els allotjaments a la medina són generalment del tipus “riad” o “dar”, és a dir, cases d’hostes amb molt poquetes habitacions. Als barris nous els hotels són mediocres i sense cap tipus d’encant, a no ser que vagis a una cadena hotelera de luxe, que t'agradi i ho puguis pagar.

En la nostra primera visita a la ciutat vam optar per la medina perquè no volíem dependre del taxi per qualsevol desplaçament.

Després de llegir-nos el fil Alojamiento en Fez al portal LosViajeros i haver fet força consultes a d’altres companys usuaris habituals, ens va semblar que una bona opció era utilitzar els serveis de la web: http://www.fez-riads.com/. En aquesta web Helen Ranger, co-autora de la guia Fez Encounters (Lonely Planet), et posa en contacte amb diversos allotjaments seleccionats per ella mateixa a la medina i et fa la intermediació de la reserva sense cap mena de comissió. El servei és fiable i amb bon criteri a l’hora d’aconsellar-te i, a més, una part dels beneficis es destinen a projectes de reconstrucció dins la pròpia medina.

Després d'haver escrit ja moltes línies sobre les múltiples possibilitats d’allotjaments a Fes la meva conclusió final és que, si bé en general sóc partidària d’allotjar-me a la medina, en funció de les necessitats i requeriments de cada viatge es poden considerar com més adequades altres opcions. I en l’elecció diria que hi intervenen factors importants la calor (està climatitzat), el cotxe (parking a la porta i fàcil accés per carretera), els nens (piscina i jardí) i el preu.

En resum, a Fes hem estat en 3 hotels diferents, que a continuació referencio:

RIAD DAR SKALLI
21, Derb Guebas Batha
Medina 30000 - Fes - Marroc
Tel: 00212(0)35634257
E-mail: contact@riaddarskalli.com
Preu: 60€/nit per una habitació suite amb esmorzar

(clicar sobre les imatges per ampliar-les)

SITUACIÓ: Situada a la medina de Fes-el-Bali, però en una zona de molt bon accés. S’hi pot anar amb taxi o bus fins a 200 m del riad. Està a 5 minuts caminant des de Bab Boujeloud fàcilment seguint el mapa de la pròpia web del riad.

ARQUITECTURA: Es tracta d’una gran casa amb indubtable valor arquitectònic. El pati interior és molt agradable i acollidor, amb una decoració ben seleccionada i sense estridències. Consta de força habitacions, situades totes elles en un nivell superior al del pati, motiu pel qual difícilment pot molestar-hi el soroll del pati (problema que ens ha succeït en algun altre riad on les habitacions tenen les finestres directament al pati que fa de hall, menjador i recepció). Té dos nivells de terrasses, amb unes vistes impressionants de la medina, però força deteriorades per manca de manteniment (que no de neteja) i un mobiliari deteriorat que les transforma en un lloc molt poc acollidor. Jo animaria al propietari a que en tragués més partit del gran potencial que tenen aquestes terrasses.

SERVEI: en arribar, i ésser els únics hostes, ens van permetre veure moltes habitacions, totes molt diferents, i escollir la que ens semblés més lluminosa i agradable. El propietari és un senyor francès educat i atent. L’esmorzar, servit al pati, estava molt bé, tot deliciós i en quantitat suficient.

HABITACIONS: Pràcticament totes són del tipus suite amb cortines, coixins i cobrellits escollits amb gran gust. El llit era còmode però als banys s’hi evidencia una clara manca de manteniment i molt mala olor.

Un altre allotjament a la medina d'un estil ben diferent és el Riad Jaouhara, que vam trobar gairebé per casualitat i a la desesperada, amb les motxilles carregades a l'esquena feia massa estona i amb ganes de tombar-nos una estona al llit. Més ben situat no pot estar i, tot i que es surt completament del nostre pressupost, crec que val la pena referenciar-lo per la seva singularitat en el lloc on s'emplaça.

RIAD JAOUHARA
11,Rue de la Poste Batha
Medina 30000 - Fes - Marroc
Tel.: +212-535 74 03 03
E-mail: contact@riad-jaouhara.com
Links: WebTripadvisor
Preu: 100€/nit per l’habitació doble Bab Chams amb esmorzar (el preu de tarifa era 150€)

(clicar sobre les imatges per ampliar-les)

SITUACIÓ: Situat a la medina de Fes-el-Bali, a 2 minuts caminant de Bab Agnaou o de Dar Batha. El taxi i el bus arriben a 50 metres del riad. La situació és immillorable si el que vols és allotjar-te a la medina.

ARQUITECTURA: Es tracta d’una edificació tradicional impressionant del tipus riad, amb un gran pati amb arbres fruiters, piscina i zones on seure tranquil. No és un pati cobert, raó per la qual resulta molt agradable per seure-hi a prendre la fresca. Totes les habitacions obren les finestres a aquest gran pati. La riquesa arquitectònica és inqüestionable i tot està en perfecte estat, net i ben decorat, al més pur estil però sense oblidar el confort en cap moment. La terrassa, malgrat que és preciosa i les vistes són simplement al·lucinants, té un accés poc directe per a l’hoste i està infrautilitzada, però en perfecte estat amb mobiliari per ésser utilitzada en qualsevol moment.

SERVEI: Excel·lent, simplement. Des de la recepcionista al personal de neteja passant pel cambrer. Absolutament atents i educats.

HABITACIONS: la nostra era la més “econòmica” de tot el riad, de dimensions adequades, però enorme. Malgrat això, el mobiliari i la decoració en general eren extremadament elegants i còmodes, el qual va fer la nostra estança una vertadera delícia. Té minibar.

BANY: fet amb materials tradicionals però amb tots els luxes… inclòs un jacuzzi. Vam tenir tota l’aigua calenta que vam necessitar (ja sé que sembla obvi i evident, però hi ha molts establiments on això no passa) i un set complet de sabons i cremes.

ESMORZAR: el millor que hem provat al Marroc de moment, sense cap mena de dubte, i precisament en aquest país s’esmorza molt bé! Servit al pati amb molta calma i gaudint del lloc.

I a l'hotel Ibis hi vam anar a parar per vagància pura i dura. És el contrari del que recomanaria a algú que no coneixi la ciutat, perquè allotjar-se a la medina és el millor. Tanmateix, m'hi he allotjat varies vegades, sobretot quan anem amb cotxe per la comoditat que suposa arribar-hi i tenir el parking just a la porta.

IBIS MOUSSAFIR FES
Avenue des Almohades Place de la Gare
30000 – Fes - Marroc
Tel. : (+212)535/651902
Preu: 49€/nit per una habitació doble sense esmorzar

(clicar sobre les imatges per ampliar-les)

SITUACIÓ: just al costat de l’estació de trens de Fez (Gare Routiere) a la Ville Nouvelle. Es tracta d’un hotel recentment renovat i s’hi arriba fàcilment amb taxi, en bus o a peu.

ARQUITECTURA: Edifici dels anys 80 totalment renovat, espais molt correctes i funcionals, sense grans luxes però totalment equivalent a qualsevol hotel de la mateixa cadena que hom pugui trobar per Europa.

SERVEI: Horrible, el pitjor. Mala atenció a la recepció i sensació de passotisme en general.

HABITACIONS: No són espaioses, però el mobiliari és nou, còmode i funcional. Les habitacions estan molt netes i tenen una gran TV plana.

BANY: recentment renovat, net i funcional. Un luxe, en realitat, amb tota l’aigua calenta que vam necessitar.

PISCINA: el millor de l’hotel en el tòrrid estiu de Fes. És un globus d’oxigen en plena canícula, sobretot si es viatja amb nens. Únicament és permès de banyar-s’hi en l’horari en què hi ha socorrista (molt ampli, si més no) i hi ha tovalloles i hamaques a disposició dels clients.

PARKING: just a davant de la porta, segur i vigilat, malgrat que em dóna la sensació que hom pot deixar el cotxe aparcat on sigui sense cap problema de seguretat. El seu preu no està inclòs en l’allotjament i cal donar una propina al vigilant directament (nosaltres li vam pagar 25 DH al dia, uns 2,27€).

EN FAMÍLIA: en aquesta ocasió viatjàvem amb els nens i ens van poder donar dues habitacions comunicades amb una porta. Un luxe.

ATENCIÓ MÈDICA: Els nens es van posar malalts amb angines i ells mateixos ens van trucar un metge amb gran celeritat. Naturalment el servei mèdic el vam haver de pagar nosaltres i la nostra assegurança ens va retornar l’import en tornar de viatge. El personal de recepció, generalment bastant fred, va ser molt diligent en aquesta situació que per nosaltres va ser molt delicada.

CLIMATITZACIÓ: Sí, aire condicionat i calefacció per bomba de calor.

RESTAURACIÓ: Molt mediocre i car pel què s’hi ofereix. El pitjor tajine de la nostra vida. L'esmorzar no estava inclòs en el preu en ésser una reserva feta per internet. Ens vam apropar al buffet per decidir si el pagàvem a part (4,6€ per persona) i ens va semblar mediocre i escàs.

WIFI: Gratuït, però únicament hi ha cobertura al hall.

Dels allotjaments als quals havíem demanat preu abans del viatge i als quals vam haver de recórrer un cop allà, referencio els que “in situ” em van semblar recomanables i molt ben situats, i en els quals no ens vam poder quedar a dormir per estar complets.