HEREJES
Autor: Leonardo Padura
Col·lecció: Andanzas
Editorial: Tusquets
Origen: Biblioteca
Autor: Leonardo Padura
Col·lecció: Andanzas
Editorial: Tusquets
Origen: Biblioteca
La meva vida és perdre'm i retrobar-me, ho faig
sovint i m'agrada. I porto una temporada d'abandonament del blog i no pas
perquè no tingui coses a escriure, de fet, tinc més coses que mai sobre els
viatges que fem amb el nostres fills, sobretot pel Marroc. Però han estat tants
viatges, tantes setmanes de preparació, tants merders a la feina (i el que no
és la feina) que no he trobat el moment de redactar dignament coses que puguin
interessar a algú a banda de mi mateixa. Prometo esmenar-ho.
El que no he deixat en absolut de fer és llegir,
molts llibres i molt diversos. I és aquest darrer llibre que he llegit, que res
té a veure amb els nostres viatges, que m'ha despertat ganes de parlar-ne. M'envolten
company i amics amants de la novel·la negra i ja havia llegit altres llibres
del mateix autor cubà, amb el seu detectiu genial, en Mario Conde, amb resultat
molt satisfactori. Però el profund fonament intel·lectual que té aquesta
novel·la m'ha fet considerar-la digna de parlar-ne una mica. Animeu-vos, val la
pena. Però aviso: és per llegir-la amb calma, en tardes d'aquelles en les quals
no tens més compromís que la pròpia lectura.
Si ésser heretge significa ésser algú que sosté
dogmes o opinions diferents a l'ortodòxia (religiosa, normalment), el que ens manca
en els nostres dies és una mica d'heretgia, aleshores, no?
Leonardo Padura m'ha deixat realment astorada amb
aquest llibre, malgrat que no estic segura que sigui un sol llibre i no tres.
Si bé és cert que el fil argumental comú a les tres parts podria ser el quadre
amb el retrat "d'un jove massa
semblant a la representació del Messies", a la tercera part aquest fil
queda diluït i difuminat de tal manera que hom aconsegueix gairebé oblidar-lo
i. únicament, resta Mario Conde com a nexe amb la primera part, el grandíssim
Mario Conde, que diferent de l'homònim nacional...
La primera
part és "pur Padura" amb el seu detectiu-antiheroi immers una
vegada més en una aventura més emocional que emocionant en la seva calorosa
Havana. M'encanta aquest personatge, així que aquesta part va ésser devorada
àvidament, gairebé amb una mica de sentiment de culpa per no saborejar-la i
paladejar-la degudament. Les pesquisses del Conde amalgamades amb el tema del
no-desembarcament del Saint Louis carregat de refugiats jueus al port de
L'Havana fan un repàs magistral a la segona meitat del segle XX a Cuba,
sobretot a les dinàmiques de la seva il·lusionada societat, primer,
fastiguejada, desencantada i desesperada, després. Per a mi, si el llibre
hagués finalitzat amb aquesta primera part tan sols hauria pogut criticar-lo
com "una mica breu", però igualment m'hagués semblat rodó.
Però és a la segona part on apareix la controvèrsia
i on em tocaria posicionar-me entre la càrrega ideològica que conté i
l'avorriment que afirmen que els produí a alguns dels grans lectors que tinc al
voltant, difícil tasca. Reconeixo sense pudor que la lectura em resultà un xic
densa, sobretot considerant que venia de llegir-me la primera part com un
llampec. Va ser com donar-se una bona patacada
contra un mur, com un bon clatellot amb una veu en off dient " veure,
nena, creies que això seria així de fàcil????". Una vegada dit això,
tanmateix, estic segura que serà aquesta segona part del llibre la que restarà
a la meva memòria ja que, a més, sóc bastant oblidadissa amb els detalls dels arguments
de la novel·la negra.
En la meva defensa he d'argumentar que, segurament
per deformació professional, aquesta segona part m'ha captivat fonamentalment
per l'extraordinària capacitat de l'autor per descriure el procés creatiu d'un
geni com Rembrandt.
"... el arte es poder. Sólo eso, o sobre todo eso:
poder. No para dominar países y cambiar sociedades, para provocar revoluciones
u oprimir a otros. Es poder para tocar el alma de los hombres y, de paso,
colocar allí las semillas de su mejoramiento y felicidad..."
"El misterio, lo supo en ese instante, se llamaba
poder: el poder de la Creación, el impulso de la trascendencia, la fuerza de la
belleza que ninguna potestad podría vencer."
Que l'art
serveix per millorar les nostres vides, és un fet. Intentar captar el
que et demana un client i transformar-ho en un objecte bonic, funcional i
necessari és quelcom que es pot explicar difícilment amb paraules. Al
grandíssim arquitecte Mies van der Rohe se li atribueix la frase "Less is
more", amb la qual donà el tret de sortida a allò amb el qual ens omplim
habitualment la boca anomenat "minimalisme". Però el seu, allò era
minimalisme de veritat. I Padura també capta aquesta essència de l'art referida
a la pintura:
"...sólo los
maestros más dotados eran capaces de lograr tanto con tan poco."
I de l'art al raonament, i tot això contra la
religió opressora en aquell moment, el judaisme. Aquesta segona part del llibre
parla del triomf de la raó sobre les lleis, de la intel·ligència sobre la fe.
"... en cada momento el hombre sabio debe actuar del
mejor modo que su inteligencia le reclame, pues para algo el Creador le había
dado al humano aquella capacidad."
"...las leyes deben ser razonadas por el hombre,
pues para eso tienen inteligencia, y la fe debe ser pensamiento antes que
aceptación. La segunda, que si no violas ninguna de las grandes leyes, no estás
ofendiendo a Dios de manera irreversible."
La demonització de la representació pictòrica serveix
com a punt de partida a l'esperit crític del protagonista, relativitzant la
importància del que cadascú fa a nivell individual.
"Sus acciones individuales, por tanto, participaban
del gran equilibrio cósmico, pero no lo determinaban. Él, como ser mortal,
tenía un territorio que le había sido dado (por el Creador mismo), y por una
sola vez: el espacio de su vida."
Tanmateix, el grup, la comunitat, sent que el seu
poder és tant fràgil que li cal controlar qualsevol petita fissura, malgrat
estar tant allunyada dels seus fonaments com ho estigué el petit aprenent de
pintor. I així, una vegada més, les lleis del grup oprimeixen a l'individu
sense remei, sense raó ni raonament possible. Potser hauríem de reflexionar una
mica sobre lo inamovibles que són algunes lleus i la seva poca adaptació a la
realitat.
"Elías Ambrosius quería ser pintor para tener
justamente aquel poder. El poder de crear, más hermoso e invencible que los
poderes con los cuales unos hombres solían gobernar y, casi siempre, avasallar
a otros hombres."
Quan vaig arribar a la tercera part del llibre, ja no sabia què esperar-me. És una barreja
de la primera part, com un "spin-off" d'una sèrie televisiva on
alguns personatges es desmarquen i creen la seva pròpia història. I el Conde
els segueix, és clar, i on vagi el Conde, aniré jo també. Així, vaig emprendre
la tercera part amb alleujament en comprovar que podia relaxar-me novament,
malgrat que només fos momentàniament perquè aquesta part és existencialisme pur.
Del desencantament de la generació del Conde, que ja ha viscut molt a Cuba i
que ha passat per tots els estats emocionals possibles en la seva relació amb
el govern i la societat, passem al pur escepticisme de la generació més jove
que, simplement, nega la societat en la que viu, no vol tenir-hi res a veure i
intenta evadir-s'hi emocionalment i física, si pot.
"Si un país o un sistema no te permite elegir donde
quieres estar y vivir, es porque ha fracasado. La fidelidad por obligación es
un fracaso". (Carpentier - El siglo de las luces - 1962).
Així, entre mil cites de Blade Runner i tota mena de
filòsofs del segle XX, el Conde es submergeix de nou en una investigació que li
arriba per casualitat i l'abandona precipitadament amb molt de dolor.
Desde el vórtice de la tormenta etílica que asolaba su
mente habían llegado, justo en ese instante y por caminos mentales
imprevisibles, las palabras de un moribundo del futuro: "yo vi cosas que
los humanos no creerán. Vi naves de ataque incendiadas en Orán. Vi rayos
cósmicos brillar cerca de la puerta de Tanhäuser. Pero todo eso se perderá en
el tiempo, como lágrimas en la lluvia".
Així, és en realitat la pròpia voluntat el fil
vertebrador d'aquesta novel·la (o d'aquestes tres novel·les). Una voluntat
pròpia com quelcom oblidat i enyorat a la primera part, com una opció de vida o
mort a la segona i com a simple negació a la tercera. És la demostració de com
n'és d'important per als simples humans el fet de poder decidir sobre el seu
propi destí i de la banalitat i llunyania de les lleis de la realitat actual.
"El margen entre el discurso político y la realidad
se ha abierto demasiado, cada uno anda por su lado, sin mirarse, aunque debiera
ser el discurso quien mirara la realidad y se redefiniera."
I com que sempre he estat una alumna molt aplicada,
he afegit al meu diccionari mental un nou terme. A la meva vida anterior a
l'etapa "melillense", anomenava "bebida" al conjunt de
líquids amb o sense alcohol que ens emportem a algun lloc per
"degustar-ho". Després del nostre contacte amb el món
"melillense" i amb la seva extraordinària capacitat per a la
intendència, vam adoptar el terme "bebercio" per denominar el conjunt
d'ampolles (sempre amb alcohol) que hom s'emporta a algun lloc, especialment de
viatge. Però després de la lectura d'aquest llibre, el terme "bebestibles"
formarà part del meu vocabulari per tal d'atorgar-li la mateixa importància i
categoria que als "comestibles", tal com ha de ser, oi?
Lo dije y lo repito: Para quitarse el sombrero. Una reseña digna de tan sobresaliente novela.
ResponEliminaQue sin tu ayuda no hubiera llegado a conocer...
EliminaUn fuerte abrazo!