03/07/2011 Imilchil - Boulmane Dadés
Etapa:
206 km
Acumulats: 2.591 km
Compartir
un te i conversa, un bon cuscús i dormir entre amazics a casa de la Fàtima ha
estat impactant, una experiencia molt interessant, però tampoc en podem dir
conviure. Som el que som (turistes) i passar un
dia en una casa no ens dóna dret a parlar de convivència en el seu sentit més estricte. Però ha
estat com obrir una porta, el naixement de l’ànsia de saber més sobre els
amazics i, en el nostre cas, sobre la seva vida domèstica, sobre les seves
cases. Per tant, la nostra experiència en dues cases tradicionals ben diferents
crec que es mereix una entrada que intenti descriure aquesta tipologia
domèstica poc valorada i (re)coneguda.
Per
la resta d’apassionants tipologies d’arquitectura tradicional al sud del Marroc
(kasbahs, ksur i graners col·lectius)deixo la següent bibliografia:
-
A
Internet
o Resum
a la nostra pròpia ruta de les mil kasbahs: viatge de 7 dies realitzat amb
els nens el passat mes de març de 2011.
-
Llibres
o
Habitatge
tradicional a la vall del Todrà (Roger Mimó)
o
Arquitectura
de tierra en el sur de Marruecos (Vicent Soriano)
o
Fortaleses
de fang al sud del Marroc (Roger Mimó)
Fins
el passat mes de juny el nostre coneixement sobre l’arquitectura tradicional
domèstica al sud del Marroc es limitava a la nostra pròpia formació com
arquitectes, a la lectura d’alguns llibres especialitzats i a l’observació
directa, però sempre des de l’exterior, en el viatge realitzat al sud del
Marroc amb els nens el mes de març de 2011 (la turística “Ruta de les mil
Kasbahs”).
Revestiment de fang i palla |
L’arquitectura
de terra (o de fang) no
és un fet únic d’aquests indrets del Marroc, ans al contrari, per les nostres
contrades aquesta era l’arquitectura
tradicional domèstica fins fa només 100 anys: a Catalunya se’n diu “paret de tàpia”. La nostra
formació com arquitectes no va tenir més que unes poques hores destinades a
aquesta tipologia, unes pinzellades en uns apunts de l’assignatura de construcció
i quatre diapositives o transparències (el powerpoint encara no d’estilava…).
Però en sortir de l’Escola d’Arquitectura, amb el títol sota el braç, el nostre
primer encàrrec professional va ser la reforma d’un habitatge amb aquesta tipologia
estructural. Una reforma aparentment innocent d’un habitatge existent que, per
motius patològics, va derivar en una rehabilitació integral de tota
l’edificació i la seva completa consolidació estructural. L’inexperiència, la
il·lusió i la col·laboració inestimable d’un aparellador de confiança ens van
portar a documentar-nos molt sobre aquests sistemes però no van impedir,
igualment, que no aconseguíssim dormir bé durant els tres mesos que va durar la
fase d’estructura. Ho anomenem sempre el nostre “baptisme de foc”.
I
així nasqué la nostra curiositat per la paret de tàpia. Durant una colla
d’anys, coincidint amb el gran boom immobiliari, la veritat és que ho vam
oblidar, submergits en la bogeria col·lectiva, fins que vam començar a viatjar
regularment al Marroc. Aleshores va renéixer aquesta curiositat i descobrir en Roger Mimó ens va donar molta llum sobre
el tema. Resulta molt gratificant veure com algú amb una gran passió fa enormes
esforços per transmetre el seu entusiame i els seus coneixements. La seva web
n’és un exemple excel·lent. Després vingué la lectura de “L’habitatge tradicional a la vall del Todrà”i “Fortalezas de barro en el sur de Marruecos”, el meu regal de Nadal
de l’any 2010, tots dos del mateix autor.
Després
arribà el dia de Sant Jordi i el meu company em regalà el fantàstic llibre del
traspassat Vicenç Soriano titulat “Arquitectura
de tierra en el sur de Marruecos. El Oasis de Skoura”, que mereixeria un
capítol a part perquè va aconseguir obrir els nostres horitzons i fer-nos programar,
en un període molt breu de temps, la “Ruta de les mil Kasbahs” amb els meus
fills per tal de poder veure aquesta arquitectura de ben a prop. Mai oblidarem
aquell viatge. Quan pensàvem que estàvem enamorats del Marroc coneixent-ne
només Marrakech i Fes, agafar un cotxe cap al sud va ser com obrir els ulls, com diria el nostre bon amic Pablo Muñoz, ens va “picar irremisiblement
el gusanillo moruno”.
El
mes de març vam tornar meravellats de kasbahs i ksur, però també conscients que
hi havia dos tipologies arquitectòniques que no podíem oblidar i que calia
aprofundir-hi: l’habitatge tradicional i els graners col·lectius. Aquests han
estat els objectius dels dos següents viatges en família al Marroc.
Gràcies
a la nostra amiga Mònica (o Rahma, que li escau més) hem tingut l’oportunitat
de viure un parell de dies amb dues famílies amazigues a les seves cases. La
primera va ser al doar de Sidi Ahmed Ou Helli amb la família de la Fàtima, una
experiència colpidora (veure més) i la segona
va ser a Boumalne Dadés amb la família Baouti, uns amfitrions antològics.
L’habitatge
tradicional al nord d’Àfrica té una característica comuna amb la “domus”
romana: l’organització al voltant d’un pati. I és que en ambdues tipologies
aquest pati interior, envoltat per totes les cambres, és l’espai vertebrador de
la vida social de la família i, alhora, acompleix funcionalitats molt
específiques. En la casa romana, aquest pati o “impluvium” es concebia com un
espai a l’aire lliure on es recollien les aigües pluvials en una cisterna i al
voltant del qual es podia deambular. A la casa amaziga, el pati interior, no
sempre descobert en funció de la rigorositat del clima, compleix les funcions
comuns de la família: cuina i trobada. I és que en l’arquitectura musulmana (i
en gran part de la seva cultura) la bellesa i la vida es troben en l’interior.
Casa de la família de Fàtima a Sidi Ahmed Ou Helli |
La
primera casa on vam estar, propietat de la família de la Fàtima i
propera a Imilchil, semblava extreta d’un manual d’arquitectura amaziga, si
aquest existís. El seu revestiment exterior i interior de fang i palla molt
fina aconsegueix que es mimetitzi amb el sòl del turó en el qual s’assenta i,
alhora, protegeix la tàpia de les parets de la pluja i el vent. I és que, més
enllà de la distribució, aquesta és la característica més notable d’aquestes
edificacions i de les seves agrupacions en petits doars: que es confonen en el
paisatge que els envolta, del qual n’han extret la terra per fer-ne el fang i
al qual tornaran quan es desgradin i desapareixin. Tot un
exemple de sostenibilitat.
El
procés de construcció és senzill: la fonamentació s’inicia cavant una rasa poc profunda i
omplint-la de pedres per tal d’evitar que la humitat per capil·laritat
ascendeixi pel fang de la paret. Sobre aquest llit de pedres es situen els
encofrats de fusta a les dues bandes, s’omple de terra que prèviament s’ha
humitejat (no pas fang!) i es picona amb una gran massa de fusta. Un cop la tàpia
ha adquirit consistència, es retira l’encofrat i es situa a continuació.
Sistema trandicional de fonamentació |
Una
vegada s’ha assolit l’alçada desitjada en totes les parets, és el torn de la coberta
o dels forjats intermedis, malgrat que l’habitatge tradicional acostuma a tenir
un sol nivell. Es situen bigues recolzades a les parets a una distància
aproximada de 45-60 cm, en funció de les espècies disponibles a cada zona
(palmera, tamarind, argan…). Sobre aquestes bigues es crearà una superfície
realitzada amb varetes d’acàcia, adelfa o canyes i és on es mostraran les
possibilitats econòmiques dels propietaris o la capacitat creativa de l’artesà.
Hi ha sostres de canyes vertaderament impressionants.
Sostre a la kasbah de Taourirt |
Sobre
aquestes canyes es situa una capa de tela i a sobre d’aquesta una gruixuda capa de terra
apisonada que servirà de base al paviment de la planta superior o protegirà la casa
de la pluja en cas de tractar-se de la coberta. Finalment es coronaran les
parets amb una sèrie de canyes cobertes també amb una gruixuda capa de terra.
La
versió moderna respectuosa amb la tradició substitueix la capa de tela entre
les canyes i el fang per un polietilè o un PVC. També s’acostuma a donar una
darrera capa d’acabat a la coberta amb un morter amb àrid fi. Ambdues
operacions milloren la durabilitat de l’edificació, no la desvirtuen, en
conserven el seu extraordinari
comportament energètic i
es tracta d’una tipologia constructiva respectuosa amb el medi ambient.
Dels
nous habitatges de diverses plantes que hom pot observar arreu construïts amb
paret de bloc de formigó i pilars de formigó armat, gairebé
preferiria no parlar-ne. Prioritzant la durabilitat i el cost, els propietaris
d’aquests edificis acaben vivint en tipologies de dubtós valor estètic que
resulten terriblement fredes a l’hivern i extraordinàriament caluroses a
l’estiu degut a la gran transmissió d’aquest material i a la poca inèrcia
tèrmica que té. És evident que tot això està succeïnt per una manca de
conciència del valor de la pròpia arquitectura enfront d’una voluntat
d’imitació de tipologies alienes.
Construcció "d'importació" |
Alhora,
la progressiva desaparició de professions artesanals enfront de la facilitat
per adquirir nous materials produeixen la proliferació
d’aquestes tipologies sense criteri;
construïdes aquestes amb una mixtura de tècniques que produeixen situacions en
les quals les parets de façana serveixen d’encofrat dels pilars de formigó i
del perímetre del forjat. Això aquí seria inadmissible per les transmissions de
càrregues que podria produir l’estructura als tancaments de façana, però
veient-ne in situ el seu comportament, no sembla que tinguin patologies
importants.
Però
la casa de la Fàtima és de “les de veritat”, feta amb les tècniques i els
materials tradicionals, fidel a la descripció que fa Roger Mimó de l’habitatge
del protagonista al
primer capítol de la seva darrera novel·la “Veintidós peldaños”
Esquema en planta de la primera casa |
Al
voltant del pati rectangular s’estructura el programa original de l’habitatge:
cuina, forn, rebedor i quatre sales. A l’estructura original se li han
addicionat un cos destinat a estable i una quarta sala per a la família que
acaba de formar el fill gran amb la seva esposa Saida. Les sales tenen un
sentit molt més polivalent que el que nosaltres estem habituats: durant el dia
són l’espai d’estar o de fer petits treballs domèstics, per la nit serveixen
per dormir. En cases on hi ha més d’una sala es pot produir la diferència que
una d’elles s’utilitzi exclusivament per dormir per als habitants de la casa i
la que es reserva com a espai d’estar pot ser ocasionalment utilitzada per a
acollir els visitants que es rebin, com va ser el nostre cas.
Forn tradicional |
I és que en les llars més humils la versatilitat dels
objectes i els espais ha de ser gran: les magnífiques estores que teixeix la
filla, la Hasna, tenen la doble funció de servir de seient durant el dia i de
matalàs durant la nit; els mobles, petits i funcionals, es transporten
fàcilment d’una part a l’altra de la casa en funció de les necessitats, i
l’espai de rebedor ho és tant per a les persones, per als materials i els
subministraments que tingui l’habitatge (en aquest cas, únicament una aixeta
d’aigua provinent del dipòsit de la comunitat).
Els
acabats de l’habitatge són com els seus habitants: coherents amb la seva funció
i sincers amb la seva naturalesa. El paviment és simplement terra apissonada
neta de brutícia i les parets tenen el mateix revestiment de fang i palla que
en l’exterior. En alguna sala es fan concessions a l’estètica i es pinten les
parets de blanc amb un sòcol d’un altre color, normalment verd o blau i, en
general, no hi ha elements superflus de decoració. El meu fill, però, encara
recorda que l’únic element decoratiu de tota la casa era un pòster del Barça
presidint la sala.
Però
la manca d’elements decoratius, és a dir sense utilitat, no provoquen pas una
sensació de buidor o fredor, al contrari: el gust pels objectes quotidians i
les teles de colors llampants i estampats virolats fan que l’interior dels
habitatges destil·li vida pertot. De les fantàstiques estores tradicionals a
les mantes amb estampats impossibles, de les palanganes de plàstic a l’ul·le
que embolcalla la tauleta, de les xilabes amb estampat de tigre als gots de te
gravats evidencien que l’habitatge es nodreix d’un món exterior molt menys
tradicional on el plàstic “made in China” pugna per desbancar les obres dels
artesans.
Dones amazigues tornant del camp |
Quan
a les 8:45 deixem enrera el doar amb la casa de Fàtima i la seva família en
direcció Boulmane Dadés sabem que ha estat una bonica experiència i una
oportunitat molt enriquidora per tots nosaltres. Malauradament l’emoció del
moment i l’excitació del record s’han esvaït en haver de tornar a Imilchil per
la terrorífica carretera i creuar el rierol, que no ha estat menys difícil.
L’Mbark ens ha fet parar en un punt on hi ha una fita que indica on arribava la
carretera asfaltada fins fa poc i es fa evident l’aïllament i les duríssimes
condicions a les quals es veuen sotmesos els habitants de la zona. Estic segura
que aquestes penúries i aquesta vida tant difícils els fa ser persones amb una
gran fortalesa interior i això es llegeix a la seva cara, als seus ulls: perquè
al Marroc la gent et mira als ulls.
Fita al final de l'asfalt fins no fa gaire |
Llac de Tislit a Imilchil |
Aquesta
ruta increíble des d’Agoudal a Tinerhir l’hem de repetir algun dia en
bicicleta, a una velocitat més adequada al lloc (i a la gent) i fent
incontables parades per admirar els fantàstics doars de fang totalment
integrats en el seu paisatge. I en aquest art del camuflatge, la població
d’Agoudal s’emporta la palma. El meu amic Pablo diu que és el poble més bonic
de l’Alt Atles, i no li manca raó.
Agoudal, Alt Atles |
Mentre
Mbark ha parat la seva furgoneta al voral i s’ha dedicat a parlar amb un
pastor, nosaltres en hem quedat dins el nostre cotxe meravellats: en primer pla
els camps d’herba de color verd intens ondulats per la brisa, en segon terme
Agoudal amb el seu color ocre clar i, en el darrer pla, la muntanya que sembla
una prolongació perfecta del poble. Estàvem els quatre en silenci, l’estampa
era magnífica.
Però
el silenci s’ha esqueixat quan els nens han descovert que el xai de color negre
amb les potes blanques que l’Mbark magrejava, i estava essent objecte de
regateig, tenia l’objectiu clar de convertir-se en el nostre sopar. Les ovelletes no es mengen!!!!!!! És com el
Norit, no ens el podem menjar!!! Finalitzada la negociació sense cap acord,
sempre ens quedarà el dubte de si era massa car o si els crits dels nens van
fer el seu efecte. Per suposat el pastor els mirava com si fossin d’una altra
galàxia.
Les
fotografies no faran mai justícia al paisatge entre Aït Hani i Tamtaouchte,
entre paisatge llunar i manual de geologia, la carretera serpenteja descendint
per les vessants. I en arribar a Tamtaouchte gustosament hauríem parat a dinar
en algun dels albergs que hem vist, a tenir molt en compte per a futures
incursions, però els plans de l’Mbark eren altres. I des d’aquest punt el riu
Todrà es va enfonsant cada vegada més en el terreny i les seves famoses gorges
es van fent més i més evidents. El paisatge ocre de les parets de les gorges es
magnifica amb el reguitzell d’arbusts de baladre a vessar de flors rosades que
acompanyen la llera seca del riu. És infinitament més atractiu arribar a les gorges
del Todrà des del nord que no pas des del sud, no hi ha color. Un cop arribats
a l’alberg Yasmina, amb tot els ramats de turistes comprant mocadors, hem tirat
directament fins un petit alberg abans de Tinerhir on hem dinat en un ambient
molt calorós.
Sortir
d’Imilchil a 23ºC i arribar a Tinerhir a 41ºC resulta sorprenent, però encara
resulta més soprenent comprovar com, tal com diu l’Mbark “a Boulmane s’hi està
més fresquet”, en 40 km la temperatura torna a baixar fins als 27ºC. Fem una
paradeta a l’hotel “Kasbah Dadés” per fer un bany a la piscina, que estrenem
nosaltres, mentre l’Mbark conversa amb uns amics i aprofita per anar a prendre
una dutxa a casa seva. A continuació anem a casa de la família Baouti, la casa
natal de la Fàtima, on ja ens esperen.
Camí de la casa a Boulmane Dadés |
Aquesta
és una casa força diferent de la que venim perquè, tot i ser una casa de composició
tradicional, es troba en un context urbà i això hi produeix certes diferències.
Malgrat que la casa és situada en un barri on totes les contruccions són de
fang, en planta baixa i l’entorn tingui els carrers de terra, és evident que la
proximitat de la carretera principal que creua Boulmane i que condueix tot el
transit de Marrakech fins al sud té molt a veure en les adaptacions que ha
sofert l’habitatge i la vida dels seus ocupants. I és que si l’isolament és
amic de les tècniques tradicionals, sorgides precisament de les mancances de
nous materials, de la dificultat del transport d’aquests i de l’única disponibilitat
de tècniques ancestrals, en un context urbà és molt més senzilla l’adquisició
de nous materials com el formigó i també resulta fàcil trobar operaris que
sàpiguen com treballar-hi.
Així, la casa de la família Baouti, un habitatge tradicional
de tàpia, s’ha anat transformant per adaptar-lo a
les necessitats d’una família molt gran. El resultat, però, no podem dir que sigui decebedor. El
formigó s’hi ha utilitzat de manera molt discreta: reforçant l’estructura per
aconseguir un pati cobert de dimensions més grans que l’original i, sobretot,
pavimentant-ne l’interior. Disposa l’habitatge, també, de serveis sanitaris que
ens han fet la vida una mica més fàcil. Però es tracta d’un habitatge
tradicional tant pel continent (l’edificació en si mateixa) com pel contingut
(la família i els seus costums) i és un bon exemple de família que va trobant
el seu camí en un Marroc que evoluciona però que segueix vivint fidel als seus
costums. El subministrament d’aigua corrent conviu amb el forn bereber i els
mobils de darrera generació amb connexió a internet conviuen perfectament amb
les vetllades a l’aire lliure acompanyades de bona conversa i música de
timbals. I tot de manera natural.
El "vigilant" |
Després de la calurosa benvinguda, hem segut al pati sobre
l’estora on hem pres uns tes. De fet, crec que és el dia de la meva vida que
més tes he pres. En aquesta casa, a diferència de l’anterior, hi ha una bona
colla de nens d’edats molt diverses, que ens van acompanyant allà on anem tota
l’estona, primer una mica allunyats, després al nostre costat i, més tard,
participant de tot el que fem. Els nostres fills s’ho han passat bé amb la seva
companyia. El que sí que resulta molt curiós, en preguntar quina edat té la
canalla, és rebre una resposta evasiva. I és que, segons ens ha explicat
l’Mbark, la gent no sap mai quin dia va néixer i, amb una mica de sort, en
saben únicament l’any. I en aquesta família de nois, la nostra filla s’ha
convertit en la princesa: ha passat per tots els braços de la família, que
l’han amanyagat amb tendresa, i ha acabat a la cuina amb totes les noies, com
un peixet a dins l’aigua encantada amb tantes atencions. Tenim fotos
fantàstiques d’ella amb totes les noies, però prefereixo no publicar-les
perquè, tot i que vaig demanar permís per fer les fotos, no tinc el seu permís
explícit per fer-les visibles a internet. I cal respectar a tothom, aquesta és
una regla d’or.
Pati de la casa |
Després
d’alimentar a les gallines, les cabres i visitar la vaca de la casa, la tarda ha
acabat amb una sorpresa molt agradable per nosaltres: la visita a una tercera
casa, aquesta vegada la casa que té el germà de l’Mbark, un centenar de metres
més enllà.
Quan
ets turista les oportunitats de veure cases particulars no abunden i poder
accedir a aquestes tres cases, on els seus habitants ens han tractat tant bé,
ha estat per nosaltres una experiència molt gratificant, tant a nivell personal
i familiar com professionalment. I la casa del germà de l’Mbark és la cirereta
sobre el deliciós pastís: una tighremt en estat original i amb una conservació
prou correcta com per poder-hi veure tots els trets distintius d’aquestes
construccions.
Tighremt |
En
realitat hem visitat 2/3 parts de la casa, perquè 1/3 part pertany a una altra
família. Però és curiós veure que en l’estructura tradicional de planta
quadrada amb 4 torres en els extrems, han construït dues escales i funciona com
dos habitatge adossats independents. Si hom es fixa en l’acabat de la façana es
pot distingir on acaba cadascuna de les dues propietats. Al voltant de l’escala
s’organitzen les diferents sales que actuen com a dormitoris a la planta
primera i segona. A la planta baixa hi ha magatzems. Les vistes des de la terrassa
superior són espectaculars, allargant-se la vista més enllà de l’oasis fins als
altiplans desèrtics.
Esquema en planta de la Tighremt |
Dóna
la sensació, però, que la família no viu a la casa, sinó que ho fa en unes
construccions adosades que hi ha a la planta baixa, on ens serveixen un te
després de la visita. El te, el pa recentment tret del forn, l’oli per sucar-lo
i les galetes han fet que ens estem una bona estona asseguts a sobre l’estora
amb la dona de la casa, aproximadament de la meva edat, i les seves tres
criatures petites. Ens hem quedat tots embadalits mirant una sèrie marroquina a
la tele i comentant l’habitual absència d’homes a les cases. Molt dura resulta
la vida de les dones que queden soles a casa amb els fills, les terres i els
animals al seu càrrec mentre el marit es desplaça llargues temporades a
treballar a la ciutat o a l’extranger.
Vistes des de la coberta |
Ens
hem divertit molt i he tornat a demostrar, una vegada més, que el meu sentit
del ritme i la meva oída musical són nefastos… El dia ha concluït amb un gran
tajine de bou i prunes acompanyats de l’Mbark i el seu amic de l’hotel on ens
hem banyat a la piscina. La conversa durant el sopar, un galimatíes: entre el
meu marit i jo parlàvem en català, amb l’Mbark en castellà, amb el seu amic en
anglès o francès i entre ells dos en amazic… Després d’unes hores de conversa,
uns quants acudits i uns jocs de cartes, hem anat a dormir a la sala que ens
havien acondicionat per passar la nit.
Gràcies Baoutis! |
Entrades ja publicades d'aquest viatge:
H d'Hotels
X de Xauen
F de Fes
M de Malalties
I d'Ifrane
R de Ruta de cedres i llacs
B de Berebers
C de Casa
De nou per aquí. Una entrada excel · lent, d'una zona que coneixem bé. A poc a poc tornant a la normalitat. Petons
ResponEliminaVenint de tu és tot un el·logi!
ResponEliminaEl nostre coneixement de la zona és exclusivament el que relato aquí, malauradament, però hi tornarem moltes més vegades perquè ens ha semblat extraordinari. A veure si enguany ens animem i fem un "descens" en BTT amb els nens...
Benvinguts!